Saffransbiscotti med toblerone

Saffransbiscotti är ju bara sååå gott.
Så igår så fick jag ett infall att göra det och tro det eller ej jag hade alla ingredienser hemma till och med saffran. Vanlig mörk choklad hade jag inte men mörk toblerone som ingen har ätit upp fanns kvar och så jättemycket mandel hade jag inte men tillräckligt för att det skulle räcka.
 
 
100g smör
1/2g saffran
5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 1/2 dl socker
1 - 1 1/2 dl skållad mandel
100g mörk toblerone
2 ägg
 
Sätt ugnen på 175 grader
Smält smöret i en kastrull. Stöt saffranet med lite av sockret. Blanda i saffran och sockerblandningen i smöret och låt svalna.
Blanda mjöl, bakpulver, socker och blanda runt häll i mandel och lite grovt hackad toblerone. Rör ner äggen och smöret och arbeta ihop till en deg.
Dela degen i 2 delar och rulla varje längd till ca 40 cm lång. Lägg dem på ett bakplåtspapper och platta till något.
Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter. Ta ut dem och låt svalna något.
Sänk temperaturen till 100 grader.
Skär varje längd i sneda skivor och vänd på dem så att de har snittytan uppåt. Torka biscottin i ugnen ca 60 minuter eller tills de känns torra, vänd på dem efter halva tiden.
 
Mums mums.....

Kommentera här: